SONJAS ANSÖKAN TILL LHVs ÖNSKELÅDA

Hej!

Vi är en familj bestående av 3 biologiska barn och en VÖF-tjej på 7 år. Vi har också en liten placerad hos oss samt ett syskonpar. Sammanlagt 7 härliga barn som vi alla älskar som våra egna! Att vara familjehem är mitt kall, det bästa jag vet om! Att vara Familjehem är det finaste uppdrag man kan ha. Jag är förskollärare i grunden och har alltid arbetat med barn. Syskonparet har levt i en torftig miljö med en missbrukande mamma. De har alltid bara under sin uppväxt rört sig i det lilla samhället de växt upp i. Aldrig sett eller upplevt något annat. Allt vi gör med dem gör de för första gången. Vi var nyligen på deras livs första semester. Och det visade sig att de äääälskade att åka karuseller!! De har pratat så mycket om att de vill åka karuseller snart igen! Jag skulle så gärna vilja att de fick uppleva att bo på hotell, uppleva en lyxig hotellfrukost och få gå på tivoli, kanske Gröna Lund! Vilken dröm! Alla barnen skulle uppskatta det! Men dessa två allra allra mest! Jag önskar så att de förutom all kärlek och trygghet vi ger dem får fylla sin fortsatta barndom med massor härliga minnen och upplevelser!

Med vänlig hälsning, Sonja

VI TAR EMOT ANSÖKAN

Efter att Sonjas ansökan till önskelådan kommit in, ber vi i LHV om ett dokument som styrker hennes och hennes mans roll som familjehem. Allt sker med största respekt för den sekretess som familjehem arbetar under och barnets behov av anonymitet. Därefter ordnade vi med ett presentkort till Gröna Lund, hotell och matbiljetter som vi skickat till Sonjas familj. Under familjens resa har familjen tagit fotografier som de mailat till oss på LHV. Efteråt har Sonja skrivit en berättelse om resan som vi nu publicerar här på vår hemsida. Vi byter ut familjens namn för att respektera barnen och familjens identitet samt editerar bort ansikten från familjens foton. Berättelsen blir senare delad på LHV:s sociala media för att andra ska få ta del av vårt arbete och likt oss glädjas åt familjens dag på Gröna Lund.

RESESKILDRING

Vi skrev till Önskelådan att vi önskade få överraska vårt placerade syskonpar med en resa till Stockholm, få se den stora huvudstaden och få gå på Gröna Lund. Två barn som inte upplevt och sett mycket mer än sitt lilla samhälle, skola och hyreshus. Som levt ett torftigt liv i en skadlig hemmiljö. Inte minst ville vi också få skämma bort våra andra fina barn med en gemensam upplevelse och inte minst som tack till våra biologiska barn som gör en fantastisk insats för våra placerade barn.

När vi fick svar från Önskelådan att vi skulle få en övernattning på hotell, inträde till Gröna Lund och matkuponger till Grönan för hela familjen trodde jag inte det var sant! Vilken lycka att få ta med familjen på detta och se deras glädje!

Vi åkte hemifrån tidigt på morgonen första helgen i september i 2 bilar. Äldsta sonen hade även med sig flickvännen. Familjen var komplett! 10 personer som skulle till den stora staden… Bilresan gick bra men med ett antal bekanta frågor: ”Är vi framme snart?” Hi hi…

Efter tre timmar var vi där. Parkerade i ett parkeringshus vid hotellet. Begav oss mot Tunnelbanan för att åka mot city. Bara det, åka tunnelbana! Wow!! Vilken upplevelse för samtliga barnen. Tempot är högt, allt går mycket snabbare än vi är vana med på landet så det gällde att hela tiden hålla ihop, hålla barnen i händerna, stora hjälpte små, alla hjälptes åt. Värsta tanken att någon ska komma bort! Men allt gick bra.

På stan åt vi Mac Donalds, shoppade leksaker, kläder, lite smått och gott. Barnen begav sig ner på plattan. Tänk här har kändisar och flera youtubers varit, viken grej! Vi fikade på det efterlängtade Dirty CoCo. Träffade på Danny Saucedo och några av barnen fotade sig med honom. Efter flera timmar på stan och med trötta ben begav vi oss mot hotellet. Hotell Malmen. Vi hade tre hotellrum. Tjejerna ett, killarna ett och äldsta sonen och flickvännen ett. Spännande att se hur rummen såg ut. Barnen gjorde sig hemmastadda och tyckte det var jättespännande att vi skulle sova där. Kul också att springa i korridoren mellan varandras rum och låsa upp med nyckelkortet. Så många nya upplevelser! På kvällen gick vi ut på restaurang och åt. Tillbaka på hotellet badade barnen badkar, lekte med nyinköpta leksaker och åt godis. De somnade sedan sent i sina sängar utmattade efter alla upplevelser och med stort pirr i magen inför kommande dag på Grönan.

Dagen efter gjorde vi oss klara och åt en supersmarrig hotellfrukost tillsammans! Det var en otrolig upplevelse för dessa barn som inte varit vana att få mat serverad varje dag under sin uppväxt. Här var bara att välja och vraka i överflöd! Mätta och nöjda begav vi oss till Tunnelbanan och vidare till Djurgårdsfärjan. Wow!! Att åka båt, sååå spännande! För samtliga. En mysig tur till vi var framme på Gröna Lund. Och där var lyckan total! De åkte nästan allt! Högt, snabbt, snurrigt, läskigt… Alla barnen älskade karuseller!! Liten som stor. Vi åt sockervadd, köpte tacotallrik för matkupongerna vi fått, åt glass och spelade på chokladhjul där äldsta sonen tog hem högvinsten. En helt fantastisk dag!

Trötta och supernöjda med dagen begav vi oss med färjan igen och vidare med tunnelbanan mot bilen. Där packade mannen och de minsta 5 barnen in sig i bilen för en hemfärd. Trötta och jättenöjda med massor av minnen och nya upplevelser i hjärteroten. Jag och mina tonåringar begav oss tillbaka till city för att shoppa lite mera i lugn och ro innan vi styrde färden hemåt.

Vi är såååå tacksamma för denna resa och gemensamma upplevelsen! Att ha minnen att prata om, tänka tillbaka på. Att de här barnen fick fylla på sin upplevelsebank och se och göra saker de aldrig tidigare gjort. Fantastiskt vilken gåva att få detta! Den här resan är för oss oförglömlig!

Kramar Sonja med familj

Önskelådan – Sonjas önskan

SONJAS ANSÖKAN TILL LHVs ÖNSKELÅDA Hej!Vi är en familj bestående av 3 biologiska barn och en VÖF-tjej på 7 år. Vi har också en liten placerad hos oss samt ett syskonpar. Sammanlagt 7 härliga barn som vi alla älskar som våra egna! Att vara familjehem är mitt kall, det bästa jag vet om! Att vara Familjehem är det finaste uppdrag man kan ha. Jag är förskollärare i

Läs mer »
Önskelådan – Gretas önskan

GRETAS ANSÖKAN TILL LHVs ÖNSKELÅDA Hej! Jag hörde talas om er via en nära vän som oxå är familjehem. Vi är familjehem för 5 stycken barn och ungdomar just nu. Alla barnen är mellan 6 till 15 år. Vi har två biologiska barn oxå som är helt fantastiska och som är i övre tonåren. Oftast hittar vi på saker och aktiviteter på olika håll i olika konstellationer.

Önskelådan – Almas önskan

ANSÖKNINGSBREV Hej fina ni Vi är en familj som består av två utflugna biologiska barn, ett hemmavarande och en placerad, Lisa . När våran kom till oss för några år sedan var hon sååå liten. Hon hade då bott med sin mamma som har en missbruksproblematik och lider av psykisk ohälsa. Hon hade fått växa upp snabbt, lärt sig att fixa ”mat” (eller kanske mer hitta något